Rabu, 14 Jun 2017

.:: Kelapa Parut dan Kerisik Mak Abah ::.

sebelum puasa aritu aku dok terfikir ape nak buat benda yang menarik ye kalau balik kampung,,, yang boleh mendatangkan hasil,,, KERISIK,,, sebab hari tu aku bagi opismate kerisik yang da siap untuk buat rendang makan² sempena Ramadhan.. da tu diorang semua dok order... tanya mak abah diorang on je, kelapa pun ade kat kampung,, so, projek kerisik is ON... 
 


lebih 70 biji abah turun kan kelapa,,, abah pun bersungguh kait, selumbat dan parut kan,, tapi abah memang teliti masa parut,, putih bersih kelapa nya,, kalau aku, abis tempurung aku parut,,, ala, kat kedai pun aku tengok sama je hitam²... hihi


tengah dok parut tu tetiba terlintas zasss jual kelapa parut pun ok ni,,, cari plastik cari timbang terus aku packing 1/2 kilo open order kat jiran²,, lebih kurang 15kg terjual,, harga memang murah 1kg RM4 je,, padahal harga pasaran RM7.50,, kakak nangis bucu katil... huhuhu

2 hari jugak aku abah mak dok parut kelapa 2 tandan tu,, petang jumaat sebelum balik tu baru la aku buat kerisik,,, kelapa nya belum tua sangat, so nak sangai tu lambat sikit la nak kering... lebih kurang 12 biji kelapa guna buat kerisik tu... 2 jam siap sangai siap blend siap di pack.. dapat tak banyak cuma 8 bekas sahaja...

 

da cukup kering dan masih tengah panas tu bole la di blend, pakai blender kering, blend sampai kuar minyak,,, da tak yah nak tumbuk bagai,, lambat,,, bau nya haruuuuuuuuuummmm sangat...


nah,,,, siap da Kerisik Mak Abah,, kuar minyak da kerisik nya,, minyak dari kelapa ok bukan minyak masak... harga jual RM5 untuk 200 gram.. tapi da sold out,, opismate borong... hihihi


Alhamdulillah, hasil jualan untuk kelapa parut dapat RM66.00, kerisik dapat RM55.00, total RM121.00... atas persetujuan adik beradik yang lain, duit tu aku masukkan dalam Tabung Keluarga 299 yang kegunaan nya untuk kebajikan Mak Abah... tabung tu lama da kami tubuh dan dana nya kami suntik dari kami 4 beradik...  

aku gembira sebab dapat buat benda² yang mendatangkan faedah, penat tu biasa la, sebab duit tak kan datang bergolek kan.. aku pun tak kisah sebab aku buat ni sendiri tanpa bantuan adik beradik yang lain, aku tau masing² ade komitmen dan aku cukup berterima kasih sayang kat MRK sebab izin kan segala urusan aku...TQ jugak kat mak abah sebab layan aku 2 ari kerja kan kelapa ni,, huhuhu...

terima kasih kepada semua pembeli, kalau ade lagi kakak open order ye,,,

da da ~ ~

Tiada ulasan:

~~ Kau milikku jua ~~

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...