Isnin, 1 Februari 2016

.:: Homemade | Laksa Penang | Noxxa ::.

selalu update pasal makanan kegemaran MRK kan,, tapi kali ni giliran histeri dia pulak,,, eh special tau sebab histeri masak sendiri... aah masak sendiri di awal tahun 2016 hari tu... gigih !!! hahahaha

 ini la hasil nya

ok meh aku share bahan² laksa penang versi aku... terlebih ke terkurang ke ada ke tak de ke sila jangan kecam aku... yang penting sedap,, dap dap dap..


Bahan² :

Laksa - rebus
1 kg ikan selayang - rebus - kisar
4 biji bawang besar - kisar
1 labu bawang putih - kisar
4 ibu jari belacan - kisar
segenggam lada kering - kisar
10 keping asam keping
1 ikat daun kesum

Bahan Hiasan

Timun - hiris
Salad - hiris
Bawang besar - hiris
Cili besar hiris
Limau kasturi

rebus laksa selama 10 minit...


 da berbunyi release wap, toskan dan tapis



kemudian HP kan ikan selama 70 - 80 minit pulak,,, masukkan juga sedikit garam dan beberapa keping asam keping,, air cukup setakat ikan tu tenggelam...

yang syok nya bila HP guna noxxa ni ikan ni tak yang asing isi dan tulang sebab tulang nya akan lembut selembut sardin... walaupun lama di HP tapi kita tak buang masa untuk asingkan isi,, betul tak... so bole la kita siapkan bahan² untuk kuah,, tak pun pegi baso kain ke kemas uma ke... eehhh nyanyi karaoke la... kekekeke


ni ikan yang telah di blender, hancur berkecai,,, tapi sebelum blender aku buang kepala dan ekor dulu... yang lain terus blend... adeehhh,, senangnya keje


untuk kuah pulak air rebusan ikan tu jangan buang,, tapis dan masuk kan balik ke dalam Noxxa,, On kan Noxxa di mode stir fry,, bahan² kisar tadi masuk kan je dalam air rebusan,, tambah air ikut kepekatan yang korang suka.. lepas tu masuk kan asam keping, lada blender, daun kesum dan isi ikan..jangan lupa perasakan dengan garam dan ajinomotoreh... hihihi

tunggu sampai kuah mendidih dan off kan Noxxa.. siap !

kalau korang perasan masa aku memasak ada kat gambar,, lebih kurang jam 930 pagi mula dan kuah siap mendidih jam 1145 pagi,, sekejap je kan,, tu pun bukan sepenuh masa aku ngadap dapo,, hiris² timun bawang tu sekejap je... nampak tak kehebatan Noxxa, menjimatkan masa...


ni gambar bila dapur semua da siap lap bersih,, hihi kuah banyak laksa sikit... memang gitu sebab aku suka makan kuah saje,,, eerrrmmm makan sambil pejam² mata,, dari semangkuk ke semangkuk membawa ke 10 mangkuk,,, hahahahaha

ok selamat mencuba

da da ~ ~

Tiada ulasan:

~~ Kau milikku jua ~~

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...