Jumaat, 13 Februari 2015

.:: Round² Sekitar Bukittinggi | Part 3 ::.

Hari Ke-4 (27 Disember 2014)

... sambungan Part 2

arini seronok sebab nak pegi shopping,,, Bukittinggi memang terkenal dengan kain sulam kan... tak sabo rasa nya nak perabih duit yang ade juta² dalam poket ni...ape² pun kita sarapan dulu yok...


oiii,, tengok awek indon ea...


1. Zoo & Jembatan Limpapeh Bukittinggi

zoo ni ade 2 bahagian yang dipisahkan oleh dengan jambatan... kena seberang dan pintu masuk dan keluar di tempat yang sama... dan dalam zoo ni jugak ade 1 Rumah Adat Baanjuang,,, menarik jugak koleksi yang ade dalam rumah tu...

 
 

 kat atas jambatan






 orang utan yang da tua,, panjang betul bulu dia... 

yang ni orang uma saya,, hihihi

2. Rumah Adat Baanjuang

ada beberapa benda pelik kat dalam rumah adat ni... senarai ada kat tangga yang MRK berdiri tu... ikut penerangan, kebanyakkan nya binatang tu tak hidup lama,, paling² 48 jam jek,, seram jugak tengok,,,,





 



3. Pasar Bawah (kot la,, hihihi )

kat sini la aku beli kain sulam... tapi takde sape snap pic aku membeli,,, macam² ada kat sini... pakaian la paling banyak.. naik berpino mata memilih,,, harga pun murah berbanding dengan yang jual online... errrmmm.. MRK geleng kepala jek,,, hihihi





 rupiah abis,,,, MRK nak withdraw tapi tak bole,,, pinjam pak mertua 1 juta... huhuhu

 sambung shopping


makan tak hajak i pun ea,,, 

4. Panoram & Lobang Jepang

sampai sini jugak,,, selalu tengok kat blog² orang lain... katanya kat sini dulu orang Jepun siksa orang kat dalam tu,, dengar nya masih ade lagi bau darah walaupun da lama... serammmm tak...? huhuhu



panorama nya cantik kat sini..
  




niat memang nak masuk tapi bole pulak budak atas ni caj RM30 untuk dia guide perjalanan kami sambil beri penerangan kat dalam lubang tu... aku tengok orang lain tak de pun kena bayo,,, diorang macam tau je kami ni pelancong... so, kami tak masuk pun,,, amik gambo suka² pastu balik,, hihihi


 MRK cakap,, kalau kita masuk lubang tu mesti kita lalu kat bawah yang kita pijak ni... seram la...

oleh kerana malas nak berjalan ke Jam Gadang,, kami naik kete kuda,,, RP50ribu ok kena bayar sekali pusing² keliling Bukittinggi... 


5. Jam Gadang

kat sini pun bole membeli jugak,,, berdepan jam ni pun ade mall... banyak je yang menjual,, macam² ada,, cenderahati untuk sedara mara kengkawan bole beli sini..  tapi part tshirt kat sini saiz kecil 1 saiz,,, kalau korang pakai L beli la XL... MRK sedey sebab da beli saiz L tapi tak muat... kami pegi tuko balik... malam tu jugak... 

 

makan tengahari kami makan kat Depot Ayam Penyet lagi... makan malam kat Restoran Sederhana, makan nasi padang pulak...




balik bilik terus kemas beg,, nampak nye beg da beranak dari 2 jadi 4... ye la,, poket da bersihkan tadi... hati puas,,, tido dengan tenang... tetiba teringat kat hp yang cicir... sedeyyyy....

abis da citer hari ke-4... 

part 1
part 2
part 4

da da ~ ~

Tiada ulasan:

~~ Kau milikku jua ~~

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...