Selasa, 14 Oktober 2014

.:: Raya Korban 2014 ::.

raya haji,,, da berlalu da aritu... so,, abis da raya untuk tahun ni,, tinggal deepavali dengan christmas jek... bukan nak nyambut tapi nak cuti nyer jek,, hahahaha

untuk raya haji tahun ni kami tak sambut kat Pengerang,,, sebab da balik sehari sebelum raya... malam raya balik JB,, masak? memang tak la.. pagi raya bawak perut boncit MRK yang lapo ke uma embah makan sampai kenyang,, hahahahaha... tahun ni embah buat korban dan telah di kerja kan oleh anak, menantu, cucu, cucu menantu dan cicit nyer...

 kurus kan i,,, ilustrasi jek,,, 

baju raya kami sempoi jek,, MRK tu saje aku stail kan cam tu,,, ala² Sultan Johor kan tapi versi gelap terbako... hahahaha... [AMPUN SAYANG i CARUT u] macam wak doyok pun ye jugak,,, tapi raya aritu sakit kepala jadi wak koyok la sebab koyok bertampal kat tengkuk dia,, hahahaha... 

kejap je melaram sebab acara korban tu kami pakcik makcik sepupu sepapat yang kerjakan sendiri... sepakat koooo... so kena la salin baju,,, warna yang dipilih adalah kuning,,, tempat penyembelihan kat uma bibik tina,, belakang uma abah jek,,, 


orang semua da salin baju,, MRK je masih bersamping songkok bagai...
tu koyok kat tengkuk tu,,nampak tak?


suka tengok gambo ni... semua ade cara tersendiri dok menahan lembu biar tak bangun dan melonjak time di sembelih... tapi MRK tetap maintain,,, gagah bergaya sado,,, ok bai... hahahahaha


 siap pasang kekuda,,, 

suami ku yang cyomel !!!! hahahha

siap je sembelih baru la kami salin baju... so yang pakai baju kuning-kuning tu adalah sedara mara ku... semua da ade kerja masing-masing... aku? projek manager,, tunjuk je pakai jari,, semua keje setel,,, hahahahahahaha


memula kerja kopek kulit,, kena hati-hati jangan tebal sangat,, lagi nipis lagi baik... so pisau kena tajam tahap tergesel sikit da bole luka yek... 

kawasan berdarah,,

 kawasan menimbang, mengira, membungkus

 kawasan tak de buat ape keje aka mengumpat,, eeehhh

semua da setting,, so kerja pun bermula,, pegang sini pegang sana angkat itu letak sini... kerja lelaki yek.. seronok kerja sama-sama... dengan tema " kena tahan maki ",,, eeeehhhhh


mengeluarkan isi perut,,, ape tuuuuu...????

itu la babat, hati, paru, usus semua ade,,, ooppss,, bebaik jangan sampai pecah,, nanti bauuuuuuuu

abah dengan parang tajam nyer...

gagah,,, menang gagah MRK nak nyangkut daging kan kat pokok untuk dilapah...

yang kain pelekat tu Anja,, nak mood kampung katanya,,, tertanggal kain nayeee jek..


perkiraan 7 bahagian korban ni baru aku tau caner di kira,,, tak perlu nak timbang semua daging lembu tu,, memadai timbang hati lembu,,, aritu hati lembu 800 gram, so bersamaan dengan 80kg...


80kg bahagi 7 bahagian, bahagi lagi 3 (sebab 1/3 kan) dapat 3.8kg seorang... so total 26.6kg da kena ketepi kan untuk 7 nama tu,,,


pastu 80kg tolak 26.6kg baki 53.4kg,,, jadi,, kita akan dapat 53 bungkus daging seberat 1kg setiap bungkus...

clear tak? clear kan,, matematik je tu....

tapi,, lepas da abis semua daging ditimbang,, perkiraan untuk 1kg daging tu lari... dapat 58 bungkus,, kena kira balik...

58kg tambah 26.6kg dapat 84.6kg {memula dapat 80kg kan},, jadi 84.6kg bahagi 7 bahagian, bahagi lagi 3 dapat 4kg sorang,, so ade penambahan 200gram untuk 7 bahagian tadi,,,

baki 58 bungkus tu pun dibahagi-bahagikan kepada yang layak untuk menerima nyer...

dapat jugak la aku daging korban campur² tulang sikit,, alhamdulillah.. lepas la lauk 3 4 ari,, daging sesaje la gamak nyer,, hihihi... 






tengah syok-syok buat keje tetiba je apek jual eskrim ni lalu,,, haiyo,, feveret MRK ni,,, ape lagi,, pilih-pilih,,, amik je,,, sape bayo? MRK bayo... MRK bersedekah di hari raya,, murah rezeki awak,, ehhh kita,, eeehhh




yang 3 ni tak buat keje pun dapat eskrim,,, tak hadil,, !!!

 gali lubang lain untuk special kes,, apakah?

 tu dia,, babat punyer isi kena buang sebab bau dia semerbak... tapi kalau da jadi lauk,,, sedap jek...


so lepas selesai semua kerja, semua dok terbongkang tido, tengok tv, makan, borak-borak petang,, eehhh,, nyambil-nyambil jugak bik pon bik ana buat sup tulang,,, amik masa 2 jam setengah jugak nak empuk kan daging... sekali da masak memasing beratur pegang mangkuk,, hahahaha,,, ape pun sedap sangat sebab daging baru kan... 

beriya budak itam ni makan sup tulang

abis sudah cerita raya haji 2014,,, syok pulak buat korban pastu kendalikan sendiri,,, tetiba dapat idea nak share bahagian dengan sepupu sepapat untuk projek korban tahun depan,, harap-harap jadi la ape yang kami niat kan,, in sha Allah...

da da ~~

1 ulasan:

lieyalatif berkata...

meriah!! kemain ngan samping pegang lembu ekekeek...mujur time lapah lembu dah tukar baju...

ooo mcm tu babat...tak penah tgk isi dlm tu...ye laa selalu tak tgu sampai abis proses lapah2 nieh....

~~ Kau milikku jua ~~

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...