Isnin, 26 Ogos 2013

.:: Homemade | Tart Bunga Mudah & Sedap ::.


ini la satu² kuih raya yang aku buat untuk raya tahun 2013,, yang lain MRK beli, mak dan mak mertua bagi... isteri, anak menantu yang bagus!!! hahaha... buat pun ade sebab sebenarnya,, haha,, sebab makcik yang selalu jual kuih tart gulung tu dia tak buat kuih tahun ni sebab jaga cucu,,, sebab sebab sebab aje dari tadi kan,,, hahaha

resepi aku kidnap kat blog masam manis.. aku study macam kacang jek bahan²... so aku try la... tak sangka menjadi dan senang rupenya... meh tengok resepi nyer..

Tart Bunga (35 - 40 biji)

300 grams tepung gandum
4 sudu besar tepung jagung 
3 sudu gula aising 
200 grams butter
2 kuning telur 
jem nenas 

Ayak tepung gandum, tepung jagung dan gula ising dalam bekas. Kemudian masukkan butter yang telah dipotong dadu. Ramas tepung dengan butter guna hujung jari hingga berderai. Kemudian masukkan telur dan satukan menjadi doh. da jadi doh ape lagi, canai dan terap la. tebal ke nipis tu ikut kesukaan korang.. jangan lupa tabur tepung gandum sikit kat atas bekas pembakar dengan tempat korang mencanai doh tu, biar tak melakat..

Da siap terap baru masukkan jem nenas yang korang ade, aku aritu buat sendiri jek,, bukan rajin tapi saje nak try buat. homemade kata nyer kan... hahaha

kemudian bakar adunan dalam oven yang bersuhu 170c selama 20 - 30 minit sampai masak


da masak keluarkan dari loyang dan sejukkan kejap.. da tu simpan kat dalam bekas kedap udara cam aku tu, siap lapik dengan kertas surat kabo lagi,, hahaha... senang kan...

untuk jem nenas yang aku buat sendirik tu senang jek.. resepi dari Mak aku yang ter..... ahh, malas nak cakap ter ape,,, kekekeke

2 biji nenas - buang batang tengah - blend
50 gram gula pasir
1 sudu marjerin
kalau suka masukkan kayu manis sikit,, buat bau²


campur je semua bahan² atas tu,, masak la sampai air nenas tu kering,, aku yang bijak dan malas ni dengan bangga nyer menyusun kertas surat kabi kat keliling dapur tu sebab jem ni akan meletup²... hahaha.., MRK kata ntah ape² jek... aku memang malas la nk ngelap dapur, baik aku alas siap², da siap tinggal buang..

selamat mencuba..

da da ~~

Tiada ulasan:

~~ Kau milikku jua ~~

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...