Rabu, 3 April 2013

.:: B.U.B.A.R ::.

hhuuuiii,, heboh da 1 Malaysia da,, parlimen da bubur da,,, semua rakyat jelata da tak sabo nak memangkah da... hihi,, tapi sabo... kena tunggu SPR pulak yek..

Berikut proses pilihan raya umum sejurus Parlimen dibubarkan:

  1. SPR mengumumkan tarikh PRU dalam tempoh 60 hari
  2. SPR mengumumkan tarikh penamaan calon
  3. SPR mengumumkan tarikh pembuangan undi
  4. SPR mengumumkan tempoh berkempen
  5. SPR membawa kertas-kertas undi ke pusat pengiraan undi
  6. SPR melakukan proses pengiraan undi
  7. SPR mengumumkan keputusan pilihan raya
  8. SPR mengumumkan pembentukan kerajaan negeri dan pusat berdasarkan jumlah kerusi yang dimenangi parti-parti bertanding

ok,, tahun ni adalah tahun ke-2 aku mengundi,,, rata² opismet dengan kengkawan aku ni baru 1st time nak mengundi,, yang sebaya dengan aku kenapa korang pun nak 1st time jugak? 4 tahun dulu korang buat ape? nggeee,,, hihi,, gurau jek... mungkin korang belum daftar kot kan... tak pe,, selamat la merasa debaran untuk membuang undi nanti yek..

walaupun kali ke-2 aku akan mengundi tapi kali ni aku pakai undi pos jek,,, ehh,, keje askar ke? kat lahad datu ke cari pengganas,, uupppssss,,, aku jadi kerani mengundi la uolssss... 1st time ni,, nebes jugak... hihi,, saje jek nak cari pengalaman baru,,, belajar sesuatu yang baru,,, 

borang undi pos


 jumpa la kat nanti yek sape yang pusat mengundi kat SK Khir Johari

sedikit lagi info yang aku dapat dari Utusan Malaysia:

 BERIKUT infografik berhubung penggunaan dakwat kekal pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13):

  • SPR pada 2012 umum penggunaan dakwat kekal untuk dicalitkan pada jari dalam PRU-13 untuk elak manipulasi dan sabotaj.
  • Dua jenis dakwat kekal yang berbeza digunakan.
  • Dakwat ditempah hampir dengan tarikh pilihan raya kerana tempoh luputnya hanya dalam masa enam bulan.
  • Dakwat kekal dibekalkan oleh syarikat luar negara memerlukan tempoh sekurang-kurangnya dua bulan untuk disiapkan.
  • Pengundi boleh dikenakan hukuman mengikut Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Perjalanan Pilihan Raya) 1981 yang membawa hukuman denda RM1,000 dan penjara sekiranya menimbulkan kekecohan pada hari pengundian termasuk enggan membenarkan jarinya dicalit dengan dakwat kekal.
  • Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengesahkan dakwat kekal yang akan digunakan pada PRU-13 tidak mengandungi bahan najis yang menyalahi syarak.
  • Jari telunjuk kiri pengundi akan dicalitkan dakwat kekal sebelum proses membuang undi.
so, selamat mengundi !!!

da da ~~

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam :) em , kak sye nk tanye sikit psl suami akak tu boleh x ?

Tanpa Nama berkata...

salam :) em , kak sye nk tnye sikit psl suami akak boleh x ?

Faiza Erina Rahmat berkata...

wsalam,, nak tanyer ape tu?

nway, ni sape? pm akak la,, faizaerina@gmail.com..

:)

~~ Kau milikku jua ~~

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...