Khamis, 27 Oktober 2011

.:: laksa penang masak sendiri ::.




sangat-sangat nak makan laksa penang ni,, sebab masa otw balik dari sepang ahad lepas konon nak makan kat hentian pagoh,, tapi hampa,, tak de kedai yang jual menatang ni.. mee rebus je banyak..

di fikir-fikir,, baik aku buat sendiri,, bukan nyer tak pandai buat pun,, dulu mak da ajo,, jom tengok resepi nya..

Kuah Laksa (5 orang makan)

6 ekor ikan selayang (ikan kembung pun bole)
10 tangkai cili kering
1 labu bawang putih
Belacan ( 100-150 gram)
Daun kesum
Bunga kantan 3 batang
Garam

Hiasan

Timun dihiris (jangan amik biji nya)
Bawang besar dihiris
2 tangkai lada merah dihiris
Limau kasturi - untuk tambah masam

Cara-cara buat kuah
  1. Ikan tadi disiang, dibasuh dan direbus,, time rebus tu aku masukkan sikit garam.. buat ada rasa-rasa sikit.
  2. Bila da didih, angkat dan toskan. Air rebusan jangan buang tau
  3. Asingkan isi ikan dengan tulang.
  4. Blender isi ikan tadi dengan bawang putih, belacan dan cili kering.
  5. Air rebusan ikan tadi dimasukkan dalam peruik dan tuang kan bahan-bahan yang telah diblender dalam periuk tu.. 
  6. Pastu masukkan bunga kantan dan asam keping serta sedikit garam saje sebab air rebusan ikan tadi da ada garam.
  7. Adjust kepekatan kuah mengikut suka hati anda. 
  8. Didhkan kuah laksa sehingga mencapai rasa yang anda ingini
  9. Oppsss, jangan lupe rebus mee laksa atau beli je yang segera.. hihihi

Amacam..? senang kan.. selamat mencuba.. 

da da ~~



Tiada ulasan:

~~ Kau milikku jua ~~

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...