Rabu, 23 Mac 2011

.:: serawa durian ::.

ingt lg entry aku lepas pasal durian... niat mmg nk abiskan tp mustahil utk aku dan MRK... so, dari pada membazir, baik aku jadi kan sesuatu yg bole di makan... iaitu serawa @ kuah durian...teringat kt housemate kt putrajaya dulu, mek ja,,si antu durian, same la macam 2 adik perempuan ku itu...

dulu, masa dok putrajaya, sama ada mek ja @ lia bergilir-gilir akan beli durian,,,aku tak berapa suke, just tgk kn je gelagat anak dara berdua tu mengerjakan durian..mcm org giler tak betul reaksi diorg bila durian tu masuk dalam mulut je,,,nikmat sangat la katanyer,,,nggeeee..tp yg sedap je diorg sental abiskn, yg tak sedap simpan bagi kt aku,,suro wat serawa,,bile da jadi serawa da sedap, diorg jugak yg menghabiskan...hampeh kn diorg ni..tp aku tak kisah ~

so, td balik keje singgah @mart lg nk beli gula melaka dgn kelapa parut,,dan tak sengaja aku beli lg sebiji durian,,bukn ape,,lg byk duriannyer lg sedap..bhn2 nyer senang,,,
durian
gula merah - agak2
santan 
daun pandan
sedikit air
lebur la semua dalam periuk, guna api yg kecik,,kacau sampi mendidih, pastu ready utk dimkn
 
cantik santan,,putih bersih
gula melaka, daun pandan, santan


akhir sekali, masukkan durian
warna da berubah...masak dgn api yg perlahan,,sehingga mendidih..
ta da ~~ siap utk dimkn,,yg ni spesial utk kakak ipar saya...




mula² putih, tapi bila da nk masak ia akan bertukar warna menjadi kecoklatan..masa nk didihkn tu bole la rasa utk memastikan tak terlalu manis @ tawar...kita buat dia, mesti jadi punyer la,,huhu

mmg sengaja aku masak banyak sebab nk bawak ke opis buat sarapan...sama² bole rasa,,,mkn dgn roti bole mkn dgn biskut kering bole,,nk mkn mcm tu je pun bole...

ok,,,aku nk smbung mkn kt pantri ni..

da da ~~

Tiada ulasan:

~~ Kau milikku jua ~~

Daisypath Anniversary tickers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...